Di atas meja Puan Bad ada sebuah bekas pensil bersaiz sederhana besar. Di tengah-tengah susunan pensil dan dua batang pen, terdapat sebatang kayu kecil.
Aku tidak pernah ambil
tahu apa fungsi kayu tersebut,
sehinggalah pada satu hari Puan Bad menggunakan kayu itu untuk memukul
Nawfal yang enggan masuk ke dalam kelas.
Bagaimana harus aku
bertahan? Aku sudah menegurnya dengan
cara baik, tetapi disanggah pula. Kebanyakan cikgu juga berpihak kepada Puan
Bad. Bagi mereka, jerit, ugut, bentak, marah adalah cara terbaik untuk mendidik.
Wajah Puan Bad sering
mengganggu tidur hingga bacaan darahku naik akibat kurang tidur. Aku takut untuk pergi kerja tetapi aku perlu
kental kerana inilah sahaja punca pendapatanku.
“Puan kerja sebagai
apa? Tinggi sangat bacaan darah puan, sudah 3 minggu berturut bacaan tetap sama.”
“Puan, bacaan 180/90
secara konsisten sangat tidak baik.”
“Puan ada pening kepala
atau muntah-muntah?”
Bertalu-talu pertanyaan
doktor.
Aku menghela nafas.
“I’m a kindy teacher. I work long hours and my job is very stressful. I feel my head is cracking, sometimes it
feels like ants are all over my head.”
“You need help Puan. I’ll give you 3 days medical leave. You need a lot of rest.”
“No doctor. I can’t afford to take leave. If I’m not around, my superior will take over
my class and she will beat my students.
I don’t want that to happen.”
Sepanjang 18 bulan aku
bekerja di situ, tidak pernah aku
mengambil cuti walaupun separuh hari.
Aku perlu melindungi anak-anak muridku dari dipukul oleh Puan Bad.
“Aiman, baca sifir 2 sekarang.” Puan Bad sudah mula mahu menguji hafalan
murid berumur 6 tahun.
Aiman membaca dengan
tergagap-gagap kerana dia adalah murid baru dan belum hafal sifir.
“Apa? Tak tahu?
Dah besar pun tak hafal lagi?”
Serentak dengan itu Puan
Bad menampar pipi Aiman kiri dan kanan hingga Aiman menangis kesakitan.
Aku hanya mampu melihat
Aiman menganga-nganga menahan sakit. Air
mataku laju mengalir melihat Aiman menangis.
Aku tidak mampu bangun
walaupun selangkah.
Pada ketika itu, aku harap Puan Bad segera mati.
No comments:
Post a Comment