Wednesday, March 16, 2022

Kurang Ajar!


 

"Awak kena ganti biskut yang budak-budak habiskan ini,”  terbeliak mata Puan Bad melihat tin biskut kepunyaan Faris sudah kosong.

 

“Mengapa saya kena ganti?  Saya tak makan sedikit pun.  Ibu Faris pesan kepada saya,  ini biskut Faris dan dia boleh kongsi dengan kawan-kawan,”  tegas suaraku,  berlawan beliak mata dengan Puan Bad.

 

“Takkan sampai habis?  Kalau ibu Faris bertanya mengapa biskut anaknya terlalu cepat habis,  apa saya nak jawab?  Saya dah suruh awak simpan tin ini di rak buku awak,  mengapa awak tak ikut cakap saya?  Awak letak di dapur,  memang lah cepat habis.”

 

“Puan,  rak itu namanya rak buku, bukan rak biskut.  Lagipun semut akan datang menghurung kalau tin ini berada dalam kelas.”  Aku masih mampu berfikir dan menjawab dengan ketenangan.

 

“Kalau dah tahu ada semut,  letakkan sedikit minyak di tin itu,  semut tak boleh hurung.  Saya nak awak ganti biskut yang habis ini, sebelum ibu Faris bertanya.”  Mata Puan Bad masih terbeliak,  suaranya sudah semakin tinggi.

 

Okay I’m now in a sharp mood to put up a fight.  Jacobs biscuit is not cheap you know.  And with this small salary,  I honestly can’t afford to buy a fresh one. 

 

FIGHTER MODE ON!

 

“Apa pasal saya kena ganti?  Saya tak akan ganti satu sen pun.  I will talk to Faris’s ibu myself.  Nak jadi apa, lantak lah.  Saya tak takut dengan mana-mana parents.  Dah budak-budak tu makan,  what can I do?  Biskut mahal dan sedap, memanglah budak-budak suka.  Saya tak akan ganti.”

 

Aku beri jelingan berapi meletup-letup.  Suaraku sangat tinggi sampai budak-budak pun terkejut.

 

Nice Saziyan! Good job!  Don’t let anyone step on your head like a bunch of pak choy.

 

Proud of myself.  Actually, I was shaking because I believe I must respect her as my boss and someone who is older than me.

 

Tapi,  kadang kala kita perlu kurang ajar.  Perlu biadab.  Perlu tegas. 

 

Puan Bad tersentak dan melangkah laju ke biliknya.

 

“Panggillah mereka pulang,  ayah nak ajar tentang kurang ajar, jadi mereka,  tak akan dimomok lagi.”


Song By M Nasir - Anak-anak Kita

No comments:

Post a Comment

Kurang Ajar!

  "Awak kena ganti biskut yang budak-budak habiskan ini,”   terbeliak mata Puan Bad melihat tin biskut kepunyaan Faris sudah kosong. ...