Monday, February 7, 2022

KENANGAN SEKOLAH RENDAH

 


Sesuatu yang menarik di sekolah orang putih yang tidak ada di sekolah kebangsaan ialah ada library hour. Aku paling seronok bila tiba library hour. Seawal usia 9 tahun kami perlu pergi ke library selama 40 minit. Buku yang aku sering baca ialah Enid Blyton, Nancy Drew dan Hardy Boys. Aku tenggelam dalam kisah kisah penyiasatan mereka dan teruja melihat mereka menyayangi anjing yang menjadi teman ke mana sahaja.

Cikgu yang bertanggungjawab untuk library hour ialah Mrs. Yeoh. Perawakan beliau besar dan tinggi. Kulitnya halus putih mulus. Rambutnya kerinting besar-besar, elok terletak dan tinggi macam sarang tebuan. Setiap hari Mrs. Yeoh berpakaian seakan tunic tanpa lengan. Tempat beliau di kaunter library, memeriksa buku, urusan pinjaman dan pemulangan buku. Suaranya garau. Aku sering perlu berjengket untuk menghulurkan buku kepadanya kerana kaunter agak tinggi. Ketika urusan pinjaman itu aku amati betul-betul wajah Mrs. Yeoh. ‘Putihnya, licinnya, tingginya rambut cikgu ni”, aku berkata-kata dalam hati. Pasti waktu itu mata ku terbeliak menikmati kecantikan wajah Mrs. Yeoh.

“Girl, girl!”. Suara Mrs. Yeoh garau memanggilku. “Here’s your book, go back and read. Good girl, you like Enid Blyton ha”. Aku tersenyum sahaja. Buku Enid Blyton dimasukkan dalam beg lalu menuju ke kelas.

Di sekolah orang putih ada subjek menjahit. Ketika di dalam darjah tiga aku sudah mula mengenali jahit jelujur, silang pangkah, insang pari dan projek sepanjang tahun ialah “cross stich”. Terasa sangat beruntung berada di sekolah orang putih ini. Aku kurang gemar membuat “cross stitch” kerana perlu mengira lubang-lubang kecil sebelum memulakan tusukan jarum. Setelah siap satu bahagian, perlu mengira lagi sebelum memulakan bahagian lain. Jika tersalah kira, pasti tidak menjadi acuan yang diinginkan.

Aku masih ingat lagi, projek “cross stitch” ialah alas kecil berbentuk empat segi. Projek yang sangat mudah ini mengambil masa agak lama kerana aku perlu menetas semula jahitan kerana tersalah kira. Kain putih menjadi kehitaman macam belacan dan hampir lunyai. Mujurlah guru menjahit ku, Mrs. Maniam bersabar dengan aku yang agak cemerkap ini. Mrs. Maniam ini boleh tahan juga tegas dan garang. Pakaian beliau ke sekolah hanya lah sepasang sari tradisional. Pada zaman tersebut, etika berpakaian untuk guru-guru tidak ketat. Puas juga aku melihat bahagian perut menggeleber Mrs. Maniam. Kadangkala ketiak juga kelihatan. Rambutnya hitam dan tebal disikat rapi. Lidahnya bergulung-gulung apabila bertutur. Aku agak Mrs. Maniam tidak 100% berketurunan India, beragama Hindu. Kulitnya tidak terlalu gelap dan fasih berbahasa Inggeris.

Di bahagian belakang barisan kelas sekolah orang putih ada sebuah pintu kecil untuk laluan murid. Di atas jalanraya tersebut ada “zebra crossing”. Setiap pagi aku kagum melihat kawan-kawan yang dihantar oleh ibu ayah mereka, lalu menggunakan “lintasan kuda belang” kerana aku menaiki bas sekolah. Teringin sungguh menjejakkan kaki di atas garisan hitam putih itu tetapi aku langsung tidak tahu caranya.

Sekolah orang putih ini sangat besar. Ia mempunyai klinik gigi sendiri. Ada 2 orang doktor gigi, seorang berbangsa Melayu dan seorang berbangsa Cina, dibantu oleh seorang jururawat bernama Asmah. Kelibat Asmah ini paling ditakuti kerana beliau akan masuk ke kelas membawa kad berwarna hijau. Asmah berkulit putih kuning, rambut Asmah ditocang panjang. Apabila Asmah mengetuk pintu kelas, aku berasa gerun kerana takut hendak berjumpa doktor gigi. Kalau doktor berbangsa Cina yang memeriksa ku, tidak lah terlalu takut. Banyak cerita tidak sedap sampai ke telinga kami mengenai doktor berbangsa Melayu.

Apa yang sangat ditakuti, itulah yang datang kepadaku. Suatu hari aku dipanggil ke klinik dan perlu berjumpa doktor berbangsa Melayu. Gigi hadapan ku ditampal. Proses menampal gigi sangat lama dan ngilu. Doktor ini agak kasar. Ketika beliau menampal gigi hadapan ku, alat yang digunakan telah menusuk ke gusi. Beliau sendiri terkejut dan aku menangis kesakitan. Aku disuruh berkumur untuk menghentikan pendarahan gusi. Aku hampir muntah melihat darah dalam sink kecil. Asmah segera menyediakan ‘simen” untuk menampal lubang. Bila dengar bunyi Asmah menumbuk dan mengacau “simen”, terasa sangat lega kerana itu bermakna proses menampal hampir berakhir.

No comments:

Post a Comment

Kurang Ajar!

  "Awak kena ganti biskut yang budak-budak habiskan ini,”   terbeliak mata Puan Bad melihat tin biskut kepunyaan Faris sudah kosong. ...